RALLYLYDNAD

Facebook: Rallylydnad Haninge BK

Sektorns uppgifter

• Verka inom rallyldnad
  • Planera tävlingar och genomföra tävlingar
  • Planera in kursutbudettillsammans med HUS – sektorn.
  • Inventera och införskaffa tävlings- och träningsmaterial
  • Erbjuda medlemmar olika typer av aktiviteter såsom träningsgrupper, öppna träningar, träningstävlingar, kurser/föreläsningar etc.

Öppna träningar

Läggs in löpnade på vår Facebooksida Rallylydnad Haninge BK

Träningsgrupper

Våra träningsgrupper hittar du på Facebook

Rallylydnad Haninge BK

Stort grattis till er alla och lite extra grattis till Kickan som tog sig till final och knep en 15:e plats med lilla Öyvind!!

OM RALLYLYDNAD

Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden "kör" en bana enligt "kartläsarens", dvs förarens, anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3–5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras. Det är från 12 och i den högsta klassen upp till 20 moment man utför. Banorna ser olika ut varje gång.

I nybörjarklassen är hunden kopplad hela tiden och man utför övningarna i vänsterhandling (hunden är på förarens vänstra sida), vilket gör detta till en bra gren att börja tävla i. I högre tävlingsklasser ska hunden vara okopplad genom hela banan samtidigt som det blir svårare och flera moment. Då ska även moment kunna genomföras på båda sidorna om föraren.

Du kan läsa mer här:

Aktuellt!

Ny regler Rallydnad f.r.o.m 23-01-01, du hittar dom här:

Kickan med Öyvin tog brons på Nordiska mästerskapen 27 nov 2022!!

Sverige tog även lag GULD

GRATTIS!!